• fre. sep 22nd, 2023

Höjdpunkter från utfrågningen i Financial Service Committee om stablecoins


Digital Assets Financial Technology Inclusion Committee höll en hörsel den 18 maj för att diskutera stablecoin-politiken.

När man öppnade mötet sa kongressledamoten French Hill att det är kommitténs mål att införa lagstiftning som stöder stablecoins som en erkänd betalningsmetod.

”Vi vill att betalningsstabila mynt ska användas som en betalningsmekanism, vilket de verkligen inte är idag. Det enda sättet vi kan göra det är genom att anta lämpligt regelverk”

När det gäller frågan om anti-krypto-sentiment på regeringsnivå klargjorde kongressledamoten Hill att kommittémedlemmarna har makten att vända trenden med amerikanska kryptoflyg och ”lämna USA som den ledande platsen för säkra betalningsinnovationer.”

”Jag ser fram emot våra vittnes åsikter om de två förslagen och i slutändan ger jag rättslig klarhet och konsumentskydd till stablecoins ekosystem.”

Att hitta tvåpartsöverenskommelser om reglering av stablecoin

I att bygga vidare på den tidigare stablecoin-utfrågningen som ägde rum i september 2022lämnade båda parter reviderade förslag som behandlade nyckelpunkter i syfte att finna anpassning till att godkänna lämplig reglering av stablecoin.

Några av de viktigaste punkterna är den spekulativa karaktären hos stablecoins, som främst används för handel mot kryptovalutor, strukturella bräckligheter som gör dem mottagliga för körningar, rollerna för statliga kontra federala tillsynsmyndigheter, resultatet av icke-bankföretag som ger ut stablecoins, hur avslöjande och intyg skulle fungera, Fed:s roll och skydd mot hot mot ekonomisk stabilitet.

För att ta itu med dessa farhågor hördes vittnesmål från Fennie Wang, grundaren av Humanity Cash, Matt Homer, Verkställande medlem, avdelningen för XYZ och tidigare Verkställande Biträdande chef för forskning och innovation vid New York Department of Financial Services (NYDFS), David Portilla, Partner på Davis Polk & Wardwell, Robert Morgan, den VD för USDF Consortium, och Delicia Reynolds Hand, Director of Financial Fairness.

Detta följdes av vittnesförhör från kommittéledamöter för att ta itu med de farhågor som tagits upp.

Frågor och svar höjdpunkter

Kongressledamoten Lynch påpekade att om stablecoin-reglering gavs till enskilda stater att besluta, skulle de uppmuntras att ratificera slappa regleringar för att locka stablecoin-emittenter till deras jurisdiktion – vilket utlöser en nedåtgående spiral av reglerande mildhet bland konkurrerande stater.

Det noterades att kongressledamoten Lynch inte visste skillnaden mellan kryptovalutor och stablecoins – vilket framgår när man frågade Mr. Homer hur många stablecoins som registrerats och godkänts i delstaten New York.

Kongressledamoten Lynch sa att ett förhållande på fem godkända stablecoins i New York av tjugo tusen är bevis på en förestående ”race to the bottom”. Herr Homer rättade inte kongressledamoten.

När det gäller stablecoins och värdepappersstatus nämnde kongressledamoten Bryan Steil det senaste SEC Wells-meddelandet mot Paxos – där värdepappersregulatorn påstod att företaget hade utfärdat ett oregistrerat värdepapper i Binance USD stablecoin.

Kongressledamoten Steil frågade Mr. Homer om hans åsikt i frågan, som han svarade på att Howey-testet användes felaktigt i det här fallet eftersom det är svårt att förstå hur en stablecoin-användare har en förväntan på vinst.

Kongressledamot Maxine Waters diskuterade Fed:s roll i övervakningen av stablecoins och sa till Mrs. Hand att top-down-lagstiftning, med den federala nivån i toppen, skulle säkerställa bättre konsumentskydd.

Mrs. Hand höll med om att de federala myndigheternas roll i toppen är nyckeln till konsumentskyddet. Hon uppgav att Fed kunde bedriva övervakning av stablecoin på samma sätt som den styr chartrade banker.

”Det måste finnas en roll för Fed att granska ansökningar och avslå dem om de inte uppfyller vissa krav.”



Source link

About Author